HEEFT U VRAGEN OF WILT U KENNISMAKEN?

Stuur ons een mail, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op!

Wat is kwaliteitsmanagement?

Eigenlijk is het niets anders dan de goede dingen in één keer goed doen voor je afnemers/klanten. Maar om dat te bereiken met een team, is het van belang om intern heldere afspraken te hebben Wie waarvoor verantwoordelijk is, en Hoe bepaalde taken uitgevoerd worden.

In kleinere organisaties regelt de eigenaar/voorman dat zelf met het team. Maar bij verdere groei in omzet en personeel wordt het belangrijk om meer structuur aan te brengen, om de gevraagde kwaliteit te waarborgen. Daarnaast vragen grotere, zakelijke afnemers steeds vaker een ISO 9001-kwaliteitscertificaat. Ook bij aanbestedingen geldt het hebben van een ISO 9001 certificaat vaak als één van de essentiële eisen.

ISO 9001 en kwaliteitsmanagement: één pot nat?

Nee, vanzelfsprekend wil elke onderneming tevreden afnemers. Door op tijd de juiste producten en diensten van goede kwaliteit af te leveren. Dat kan elk bedrijf op zijn eigen wijze organiseren. En dat kun je je eigen kwaliteitsmanagement systeem noemen als er bepaalde regels zijn afgesproken en ook bewijsbaar uitgevoerd worden.

Maar vergelijk dat nou eens met de algemene uitgangspunten van de ISO 9001:2015 standaard, die gebaseerd zijn op enkele algemeen aanvaarde normen in het maatschappelijk verkeer:

  1. Bepaal je eigen (kwaliteits)normen en waarden
  2. Zeg wat je doet (en beschrijf dit)
  3. Doe wat je zegt (en bewijs dit)
  4. En werk continu aan verbeteringen (en realiseer dit)

Dit alles vanuit het basisidee: Continu werken aan de verhoging van de tevredenheid van uw klanten.
En vanzelfsprekend: Alles uitvoeren binnen de grenzen van de geldende wet- en regelgeving.

Onze vraag aan u:

In hoeverre verschillen de uitgangspunten van ISO 9001:2015 op de door uzelf gewenste planmatige aanpak voor duurzaam succes?

Ziet u ook een grote mate van overlap, en wilt u aan de slag met kwaliteitsmanagement en/of ISO 9001-certificering? Neem contact op met info@bevon.nl of bel 055 – 360 39 18.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.